Festiwal Nauk Przyrodniczych
2023-02-10 09:39
Na początku lutego w Szkole Podstawowej nr 225 im. Józefa Gardeckiego na warszawskiej Woli odbył się Festiwal Nauk Przyrodniczych składający się z trzech modułów.
I moduł Festiwalu Nauk Przyrodniczych pt. „Eksperymentuj i oglądaj w rzeczywistości wirtualnej - Dzień z EMPIRIUSZEM i okularami VR” pozwolił uczniom doświadczyć
wirtualnej rzeczywistości korzystając z technologii VR „Wirtualne Laboratorium - Empiriusz” oraz „Wirtualne okulary”. Uczniowie wkładając gogle poruszali się po realistycznie wyglądającej pracowni. Za pomocą kontrolerów sięgali po probówki i odczynniki oraz wykonywali doświadczenia. Pozostali uczniowie śledzili przebieg reakcji chemicznych na ekranie. Dzięki nauce wizualnej ClassVR uczniowie mogli przenieść się w niewyobrażalnie ciekawy świat otaczającej rzeczywistości przyrodniczej. Wirtualna rzeczywistość pomogła w utrwaleniu przyswojonej wiedzy poprzez obserwację w trójwymiarze układów i narządów ludzkiego ciała oraz komórek, wirusów i mikroorganizmów.
II moduł Festiwalu Nauk Przyrodniczych odbył się następnego dnia pod nazwą „ Rozwijaj ciekawość poznawczą i zainteresowanie otaczającym światem. Dzień eksperymentowania”. Nie od dziś wiadomo, że obserwacje i eksperymenty są najważniejszymi metodami poznawania w naukach przyrodniczych. Nazywane „królewską parą” metod uczenia się, rozwijają wśród uczniów pomysłowość, samodzielność, przedsiębiorczość oraz zachęcają do większej aktywności. Eksperymenty były przygotowane przez uczniów z klas: 4c, 5a, 5d, 6c, 7a, 8b, 8d, którzy przeprowadzili doświadczenia z dziedziny biologii, chemii, fizyki np.: „Szalona piana” , „Magiczna substancja” , „Kolorowe bąbelki”, „Magnesowanie ciał”,„Magia czarnej herbaty”, „Balonik w butelce”, „Łódka w mydlinach”, „Dziurawy tankowiec”, „Jajkożerna butelka”, „Magiczne stożki”, „Olej czy Oliwa”, „Tęczowy obraz płyty CD”, „Wiatr w żagle”.
Ostatniego dnia festiwalu w szkole przeprowadzony został III moduł - wykład połączony
z pokazem „Czy światło można złapać?” (dr hab. Barbara Piętka, prof. UW) .
Dotyczył on tematyki „Wykorzystywania matematycznego sposobu myślenia do obserwowania i rozumienia procesów przyrodniczych”.
Podczas spotkania przeprowadzono doświadczenia z optyki, które pozwoliły zilustrować
w prosty sposób rodzaje światła, rozchodzenie się światła w różnych materiałach i metody obrazowania. Uczniowie dowiedzieli się, czym różni się światło diody od światła żarówki, świeczki i słońca oraz jak zbudować własne spektrometry. Ponadto sprawdzili, czy promienie światła rzeczywiście rozchodzą się po liniach prostych. Zajęcia zakończone były omówieniem najnowszych trendów w optyce (uwzględniając eksperymenty, za które przyznano nagrody Nobla w optyce – np. szczypce optyczne) i wstępem do optyki kwantowej (uwzględniając pułapkowanie światła w mikro-strukturach i kryształach fotonicznych).
Prowadzone podczas festiwalu zajęcia dostarczyły uczniom niezapomnianych wrażeń. Komentarze na lekcji: fantastyczne, najlepsza lekcja, niesamowite, przepiękne potwierdzają radość jaka towarzyszyła dzieciom.