Zmiana zasad oskładkowania umów zleceń
2015-11-30 01:03
Uprzejmie informuję, że zgodnie z ustawą z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2014 r. poz. 1831 ze zm.) od dnia 1 stycznia 2016 r. zmieniły się zasady oskładkowania umów zleceń. W dalszym ciągu, co do zasady umowy cywilnoprawne zawarte z własnym pracodawcą podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym. W przypadku umów zawieranych nie z własnym pracodawcą zleceniobiorca będzie podlegał obowiązkowo ubezpieczeniom z tej umowy zlecenia, która została zawarta jako pierwsza. Jeśli zleceniobiorca w danym miesiącu nie uzyska przychodu w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę (1850 zł w 2016 r.) z pierwszej umowy o pracę, wówczas będzie objęty ubezpieczeniami społecznymi ze wszystkich umów zleceń, które w wyniku sumowania uzyskają przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, zgodnie z art. 9 ust. 2c ww. ustawy. Każda z kolejnych umów zleceń będzie oskładkowana w całości, aż do osiągnięcia minimalnego wynagrodzenia. Dotyczy to także emerytów i rencistów, którzy z umowy o pracę osiągają wynagrodzenie niższe od minimalnego, zgodnie z art. 9 ust. 4a ww. ustawy. Dotychczas emeryt wykonujący umowę zlecenia i zatrudniony jednocześnie na podstawie umowy o pracę nie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu z umowy zlecenia. Kwota wynagrodzenia ze stosunku pracy była przy tym bez znaczenia. Jeżeli do opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będzie zobowiązany więcej niż jeden płatnik składek, składka jest opłacana przez każdego płatnika, chyba że ubezpieczony przedłoży płatnikowi dokumenty, z których wynika brak konieczności opłacania składek. Płatnik składek będzie więc zobowiązany zgłosić zleceniobiorcę do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, chyba że ten przedłoży dokument, z którego będzie wynikało, że z innego tytułu (innej umowy zlecenia) osiągnął podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe równą co najmniej wynagrodzeniu minimalnemu.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych na wniosek płatnika składek będzie mógł zbadać prawidłowość wykazanych przez niego składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców, zgodnie z art. 34 ust. 6 ww. ustawy. Jeżeli w wyniku sprawdzenia wysokości miesięcznej podstawy wymiaru składek ZUS stwierdzi błędne wykazanie składek, poinformuje o tym niezwłocznie płatnika składek i ubezpieczonego za pośrednictwem płatnika składek.